P8  
   

De kracht van P8

In de afgelopen 50 jaar is de paprika uit het niets gegroeid tot één van de meest gegeten groenten in Europa. En het is allemaal in Nederland begonnen! Ook de toekomst van de paprika ziet er zonnig uit. De paprika past in alle consumententrends, is onmisbaar in de wereldkeuken en bevat de meeste vitamine C van alle veel gegeten groenten en fruit.

P8 vertegenwoordigt de gezamenlijke belangen van de Nederlandse paprikatelers. Doelstelling van P8 is het verbeteren van de marktpositie van Nederlandse paprika’s door stijging van de vraag naar Nederlandse paprika’s, zowel in Nederland als internationaal, met als resultaat verbetering van het rendement voor de Nederlandse paprikateler. De leden van P8 zijn paprikatelersverenigingen. Deze blijven vanuit hun eigen strategie werken, maar werken op bepaalde onderdelen samen.

P8 wil deze doelstelling realiseren door het uitvoeren van een marketingplan dat bestaat uit de volgende vier strategieën:

  • Verhogen paprika consumptie door middel van de paprika promotiecampagne Colourfultaste.
  • Stijging van vraag door stimuleren van marktontwikkeling en creëren van onderscheid.
  • Creëren van voorkeur voor Nederlandse paprika door betere kwaliteit, houdbaarheid en onderscheid.
  • Verbeteren onderhandelingspositie door borgen markt- en teeltkennis in één kenniscentrum.

Een belangrijk onderdeel van de marketingactiviteiten vormt de paprika promotiecampagne Colourfultaste. De campagne is actief in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Doel van de campagne is een significante stijging van de consumptie van paprika in die landen. Daarnaast gaat de campagne er voor zorgen dat consumenten in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de paprika herkennen en waarderen als een veelzijdige, kleurige, smaakvolle en gezonde groente en worden de doelgroepen bekend gemaakt met alle voordelen van Nederlandse paprika’s. De activiteiten zijn op te delen in 3 categorieën:

  • Online (onder andere www.tijdvoorpaprika.nl, social media)
  • Retail activiteiten (onder andere winkeldemonstraties)
  • PR (onder andere deelname Kom in de Kas, artikelen in de pers).
Op de website www.tijdvoorpaprika.nl wordt de kracht en pracht van de Nederlandse paprika onder de aandacht gebracht. De site staat boordevol overheerlijke paprikarecepten en biedt informatie over onder andere de gezonde eigenschappen, de verschillende variëteiten, de teelt van de Nederlandse paprika en de activiteiten van de Colourfultaste campagne.

ColourfulTaste